Jozef Chrenšč

Námestie Slobody 73
Kysucké Nové Mesto
telefón: +421 948 000 242

VALETUDO MAXIMUM DONUM

HSS

„Dajte mi pevný bod vo vesmíre a ja pohnem celou zemeguľou,“ vyhlásil po svojich astronomických a fyzikálnych pozorovaniach Archimedes pred úctyhodnými tisíckami rokov. A to ešte možno netušil, ako sa toto vyhlásenie premietne do takmer každej oblasti života, biológie a anatómie človeka nevynímajúc. Keby sme si  fungovanie mechaniky ľudského tela,  zloženie svalov, ich funkcií a dynamiku pohybu vedeli lepšie predstaviť a uvedomili si jednoduché súvislosti, nemuseli by sme trpieť chronickými ale ani príležitostnými bolesťami chrbtice. Takisto by sme zefektívnili naše cvičenie a urobili ho zdravším, nie naopak.

Chceme dobre vyzerať, lepšie sa cítiť, no často práve pre banálne chyby dávame nášmu chrbtu vzhľad akéhosi „homo posterectus“, človeka nie vzpriameného, skôr guľatého, chorého.

 

HSS alebo Nájdite pevný bod vo svojom tele.

 

HSS je skratka označujúca hlboký stabilizačný systém chrbtice. Ide o komplex svalov v okolí ľudského trupu. Tvorí ho bránica (pozri článok o dôležitosti dýchania), svaly panvového dna, hlboké svaly chrbtasvalstvo brušnej steny. Tieto svaly majú na starosti stabilizáciu driekovej oblasti chrbtice, a ak fungujú správne, zabezpečujú vzpriamenú polohu nášho tela. Pri každom jednom pohybe a polohe nášho tela úzko spolupracujú. Ostatné svaly tela prirodzene kopírujú aktivitu HSS a vychádzajú z nej. Keď je HSS správne aktivizovaný, keď pri cvičení nezabúdame ani na jednu jeho zložku, budú všetky ostatné svaly pracovať správne a poskytovať tak správnu oporu chrbtici, prestanú jej škodiť, preťažovať ju.

 

Svaly HSS môžu byť zanedbané do takej miery, že naše telo trpí často spazmami, problémami s medzistavcovými platničkami, opakovanými „seknutiami“ v krížoch. Ak tento stav nebudeme riešiť pravidelným cvičením a posilňovaním, môžeme si privodiť ťažké pohybové stavy, napr. disc herniu - disk v lumbálnej časti chrbtice s označením L4/L5, kedy jediným riešením zostane operácia alebo ozónoterapia (invazívna medikamentózna liečba). Tá vám aj tak nepomôže, ak nemáte HSS stabilizovaný. Disc hernia vzniká buď nad daným postihnutým miestom alebo pod ním.

Keď sme v článku o hypermobilite kĺbov zdôrazňovali význam správneho našľapovania na chodidlo, jeho postavenie, ktoré ďalej ovplyvňuje posadenie kolenného kĺbu; koleno ďalej bedrá a vyššie kĺby v celom tele až ku krčnej chrbtici, platí to aj naopak.

Čím silnejšie svaly HSS, tým lepšia stabilizácia nášho „pevného bodu“, tým lepšia opora nielen driekovej oblasti ale celej chrbtice, tým lepšia chôdza bez defektov, tým lepšie a zdravšie celkové držanie tela.

 

V prípade HSS nemusíme začínať „od podlahy“, ako v prípade hypermobilných kĺbov, úlohou fyzioterapeuta je v tomto prípade naučiť pacienta správne dýchať. Dýchanie je alfa a omega (pozri článok).

Potom je dôležité naučiť pacienta správne aktivizovať brušné svalstvo a svalstvo panvového dna pri každodenných rutinných úkonoch, ale aj pri cvičení. Opäť si musíme uvedomiť, že aj pri klasickom „drepovaní“, kedy chceme prioritne formovať stehná a zadok, napíname najskôr brucho a panvu. Nijako to neuberá na výslednom efekte, práve naopak. Bez všetkých patológií pri cvičení by sme vo fitnescentrách videli menej „káčerov“ s neprirodzene a nezdravo vyosenou panvou (ktorých skôr či neskôr čakajú nepríjemné bolesti krížov), o to viac zdravých jedincov.

 

Na začiatok stačí cvičenie s vlastným telom na zemi, neskôr v stoji, alebo pár jednoduchých cvikov s fitloptou či bosu pod odborným vedením certifikovaného trénera či fyzioterapeuta.

Nezabúdajme na to, že pri cvičení, najmä silovom tréningu, platí, že menej je niekedy viac. Radšej menej opakovaní, ale dokonalou technikou prevedenia, bez ortéz a barlí v budúcnosti!

 

 

 

 

© 2017 masazecvicenia.sk. Všetky práva vyhradené. Vytvoril webspot.